Wednesday, December 17, 2008

Antropologi

  1. Docmat mengajar kami dalam kelas antropologi budaya nya. Budaya itu penting. Sangat penting. Sebagai perbandingannya, budaya Melayu sangat berbeza dengan budaya kaum Eskimo yang tinggal di Alaska. Sertanya juga, sangat berkait rapat dengan suasana persekitaran dan alam sekitarnya.

  2. Docmat bercerita lagi. Dalam kaum eskimo, mereka mempunyai pelbagai makna bahasa untuk salji (bahasa juga merupakan salah satu elemen budaya) kerana dipengaruhi persekitaran mereka yang membeku. Seperti kaum Melayu yang tinggal dalam suasana khatulistiwa. Kita memiliki banyak makna untuk hujan. Hujan lebat, hujan rintik, hujan panas dan sebagainya sedangkan di dalam bahasa Inggeris, mereka hanya mempunyai satu perkataan iaitu 'Rain'.  

  3. Mungkin ada perkataan-perkataan lain (saya tidak pasti) tetapi tidak sebanyak  perkataan hujan dalam bahasa Melayu/Malaysia (betulkan saya jika fakta ini salah atau perlu ditambah).  

  4. Cerita Docmat lagi, tempat kami belajar ini direka oleh arkitek Eropah. Mereka mencipta bangunan-bangunan yang sungguh indah. Kawasan yang asalnya bekas lombong bijih timah yang tandus menjadi tempat yang sangat menarik. Sesuai untuk persekitaran pembelajaran yang kondusif. Namun mereka terlupa elemen alam dan keadaan geografi setempat itu berbeza dari negara asal mereka. Akibatnya, bangunan yang indah siap dibina tanpa satu pun sistem saliran longkang. Bila hujan lebat, habis banjir.  

  5. Saya mendapat tahu khabar angin dari rakan-rakan, server-server (boleh tahan juga mahalnya) yang diletakkan di bawah tanah rosak teruk tidak boleh digunakan lagi kerana ditelenggami air. Hanya selepas itu, barulah mereka membina saliran longkang untuk mengalirkan air.  

  6. Cerita itu menguatkan keyakinan saya terhadap apa yang telah diajarkan oleh Docmat. Lalu baru-baru ini terjadi bencana alam(?) di Taman Bukit Mewah. Setakat hari ini 4 orang direkodkan terkorban.  

  7. Mungkinkah perlu ada panel aspek-aspek budaya setempat  dalam pembinaan selain dari kejuruteraan. Mungkinkah perlu projek-projek ala 'Beverly Hills' dihentikan di seluruh Malaysia? Mengambil kira keadaan setempat yang panas dan hujan sepanjang tahun!

Related Posts by Categories



No comments: