Thursday, September 25, 2008

Ayah

  1. Semalam, lepas sahaja saya menyiapkan laporan projek tahun akhir (aaahh sempurnanya bahasa atau skema? Ahah), saya berehat-rehat. Menenangkan kepala. Merehatkan fikiran. Rasa seperti mahu sahaja saya format otak. Menghiburkan diri dengan filem-filem yang berlambak-lambak dalam network UTP. Lalu saya pun menghidupkan DC++, sebuah program yang telah saya ikrarkan sebelumnya, “Selagi FYP aku tak habis, aku tak sentuh kau!” Tapi semuanya sama sahaja. Cerita-cerita yang telah saya layan sebelumnya. 

  2. Bosan. Nak main Warcraft, ramai gamers dalam rumah saya sudah pun bahagia berangkat pulang sempena raya. Termasuklah rakan sebilik yang dah pun selamat sampai ke Terenggganu dua hari lepas. Nak masuk Bnet, tak sampai taraf. Keputusan akhir, saya pun melayari internet. Masuk blog sendiri, nak tulis apa ini? Takder idea. Masuk blog orang, duduk diam-diam, sepuntung rokok di jemari dan baca. Dari blog ke blog saya layari sehinggalah saya sampai di sini;

  3. http://ciksunshine.blogspot.com/2008/09/thismade-me-cry.html 
  4. Dan membawa saya ke sini;
  5. http://ilisyazwani.blogspot.com/2008/09/ayah.html#links 

  6. Bacalah. Saya sangat terharu membacanya. Saya tidak kenal siapa Ili Syazwani tu. Tapi saya pasti, dia mampu membawakan jalan cerita yang baik, yang menangkap hati semua orang. Tentang ayah. Tentang pengorbanan mereka terhadap kita dan bagaimana kita memberontak bila kehendak hati tidak dipenuhi. 

  7. Lalu saya teringat ayah saya. Semua orang ada kisah masing-masing. Mungkin saya juga ada sesuatu yang ingin dicoretkan. Bagaimana hubungan kami renggang sejak saya berumur 15 tahun. Tetapi dia tidak pernah gagal untuk menyara kehidupan saya. Seperti orang lain, tiada sebenar ayah yang tidak sayangkan anaknya. 

  8. Diinspirasikan oleh Ili Syazwani. Menanti waktu sehingga semua kerja saya selesai. Err di depan ayah saya, saya sangat malu untuk katakan ini dan tidak pernah pun. Tetapi saya sayang dia. Sungguh! Terima kasih Ili Syazwani!   

Related Posts by Categories



4 comments:

MM said...

uih...puurrfectnye your sentences in malay..bagus2..btw gud luck in finding ur 'solehah'

slamat ari raye!

chillsberry said...

mala! slmat hari raye juge :)

Izzah said...

:)

memang sedih kan?saya insaf sekejap

:)

syafeenamk said...

dia ayah saya.. :)