Sunday, September 28, 2008

Seram lah sangat

  1. Saya pernah baca ini. Saya tidak ingat bila. Mungkin umur saya 12 atau 13 tahun. Sangat menarik! Sekurang-kurangnya untuk saya ya. Dikeluarkan dalam majalah Ujang. Penulis dan pelukisnya oleh kartunis Bawang jika tidak silap saya. Lalu saya ingin menceritakan kembali. Di sini. Saya terpaksa mengolah jalan ceritanya. Mengikut acuan ingatan saya. Saya mulakan ya.

  2.  Hari itu Rudy pulang ke kampung. Mahu berhari raya bersama keluarga tercinta. Waktu itu malam. Tepatnya tengah malam. Rudy memang tidak biasa balik semasa siang. “Panas!” katanya. Rudy balik berseorangan. Dia memang berani orangnya. Tidak kisah memandu seorang diri dalam jarak perjalanan yang jauh. Waktu malam pula. Rudy semakin hampir ke destinasi. Semena-mena Rudy merasakan keretanya tidak stabil. Rudy memberhentikan kereta, betul-betul di bahu jalan. Jalan sungguh sunyi. Gelap. Hanya ditemani cahaya bulan dan cahaya lampu kereta. Samar-samar di sekelilingnya. Ladang getah di kiri kanan. “Ahhhrgh!” bentak Rudy. Tayar sebelah belakang pemandu bocor. Pancit dan kempis. “Masa inilah dia nak buat hal!” rungut Rudy. Dia membuka but kereta. Mengeluarkan tayar simpanan. Rudy sibuk memulas spanar.

  3. Rudy tidak tahu dirinya sedang diperhatikan. Dia langsung tidak sedar. Rudy dihampiri. Pun dia tidak sedar lagi. Dalam hening malam, sesusuk lembaga berjalan perlahan-lahan ke arah Rudy. “Kus semangat pakcik! Hampir pengsan saya tadi, pheww..saya ingat apalah tadi haha, “ Rudy cuba menenangkan diri selepas terkejut besar. Agak lama juga jantungnya berdegup kencang. “Pakcik nak ke mana seorang diri tengah-tengah malam macam ni?” Rudy cuba berbual. Namun tiada jawapan. Rudy termangu. Dia melihat seorang lelaki tua berpakaian aneh, kasar dan selekeh. Badannya agak membongkok dan kedut seribu jelas kelihatan di wajahnya. Rudy mengagak pastinya lelaki tua itu dalam lingkungan 70 tahun ke atas. Bulu roma Rudy meremang. Rudy tidak pasti mengapa.

  4. Tiba-tiba sahaja lelaki tua itu mengambil spanar dari tangan Rudy. Lantas sekejap sudah tayar yang kempis ditukar ganti. Rudy kagum. Dalam umur-umur sebegitu kudratnya masih kuat. Walaupun terkejut spanar dari tangan Rudy dirampas begitu sahaja, Rudy sangat berterima kasih pada lelaki tua itu. Dia pun lelah juga hendak menukar tayar. Biasalah kononnya orang bandar. Malas menggunakan tenaga. Rudy menawarkan diri menghantar pulang, sebagai membalas jasa. Tambah-tambah malam yang gelap gelita sebegitu. Kejam membiarkan lelaki tua itu berjalan seorang diri. Tanpa mengungkapkan kata setuju atau menganggukkan kepala, pantas sahaja lelaki tua itu membuka pintu dan duduk di sebelah pemandu. Rudy merasa pelik tapi dia membiarkan sahaja.

  5. Mereka menyusuri jalan yang gelap gelita. Rudy cuba berbual. Memecahkan kesunyian. “Pakcik mahu saya hantar ke mana ya?” Tanya Rudy. Lelaki tua itu hanya mengangkat tangan kanan dan melunjurkan jari telunjuk ke hadapan. “Pakcik ni bisu ke?” ngomel Rudy di dalam hati. Rudy tidak berputus asa. Dia terus sahaja berbual. Mengharapkan lama-lama nanti pasti lelaki tua itu mengeluarkan suara.

  6. “Pakcik tak takut ke jalan sorang-sorang dalam gelap tadi?” tanya Rudy. Masih lelaki tua itu mendiamkan diri. “Pakcik tak takut hantu, makhluk halus mengganggu pakcik? Saya banyak dengar cerita kawasan tadi keras tempatnya,” celupar sahaja mulut Rudy.

  7. “Ahhh aku tak percaya! Zaman sekarang mana ada hantu, semua karut!” Lelaki tua itu membentak, mengeluarkan suara seperti yang diidam-idamkan Rudy.

  8. “Pakcik pasti? Pakcik tak pernah dengar pasal hantu Rudy? Sayalah!”

  9. "..........."

  10. “Warghhhhh!!!!”

  11. “…….......”

Related Posts by Categories



2 comments:

eVy-D-YaNa said...

siapa yg hantu neyh? adey~

p/s: selamat hari raya!~ ;P

Crippersz said...

aloo brooo