Thursday, May 14, 2009

Diri Sendiri

  1. Maaflah. Ikut perancangannya, saya mahu menulis tentang "Kenapa kau taksub sangat ni?" Ia tentang Dr. Mahathir. Pemimpin yang banyak berjasa pada negara selama 22 tahun. Tetapi saya tahan dahulu artikel tentangnya. Kata tentatif bukan? hehe.


  2. Kali ini saya mahu menulis tentang diri sendiri. 100 peratus diri sendiri. Bagi peluang sekejap. Memang sebelum ini, saya ada blog lain. Blog itu memang tentang diri sendiri. Tetapi ada orang kata "Kau ini mencapap lah!" Lalu saya fikir ada benarnya juga. Jadi saya pun padam. Padam dengan perasaan yang berat.

  3. Namun saya buat blog baru. Cuba mengubah cara menulis dan isinya juga. Saya hanya mahu menulis isu-isu penting. Yang bagi saya mustahak juga. Saya juga kadang-kadang cuba berjinak-jinak menulis cerita pendek. Yang direka-reka. Untuk menguji batas kreativiti saya. Kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya, bukan? Dan orang putih kata "practice makes perfect." haha.

  4. Saya juga sangat berharap. Saya tidak cuba-cuba menulis untuk mendatangkan kebencian kepada orang lain, ataupun memburuk-burukkan peribadi orang lain. Blog berbaur politik selalunya sebegitu. Memburukkan kerajaan mahupun pembangkang. Saling serang-menyerang. Mungkin itu strategi zaman sekarang. Tidak tahulah.

  5. Jadi, kalau kamu sekalian, mereka yang sudi membaca blog saya, jika tidak bersetuju dengan pandangan saya di dalam blog, ataupun terhidu unsur-unsur negatif, tegurlah. Saya memang seorang yang ego. Susah menerima pandangan orang lain. Tetapi saya akan cuba belajar untuk menerimanya dengan fikiran dan hati yang terbuka. Dan jika saya juga bersetuju dengan pendapat kalian (cewah~), mungkin saya akan mengubah isinya. Agar tidak langsung terjerumus dengan elemen-elemen tidak sihat yang menyakitkan hati orang lain yang membacanya.

  6. "Eleh..yang kau tulis tentang 'Baik Kau Blah' tu apa? Tak memburukkan orang lain ke?"

  7. Maaflah kepada mereka yang terasa. Mungkin saya menulis bercampur nafsu marah. Jadi kalau ikut nafsu, pastinya terlajak kata. Bila hawa datang, bercampur dengan nafsu bertukarlah ia menjadi emosi.

  8. Tetapi jauh di sudut hati saya. Saya menulis artikel itu kerana perasaan kasih kepada seorang sahabat. Sekurangnya-kurangnya tanggungjawab saya sebagai seorang teman lepaslah sedikit. Bukan kah kita saling diamanahkan untuk mengingat-ingati antara satu sama lain?

  9. "Kau cakap tiada siapa yang layak bagi nasihat, sekarang macam mana? Cerita macam kelinglah!"

  10. Benar! Saya berpegang kepada itu. Tetapi pada pandangan peribadi saya, nasihat datang dengan "Mutual Respect". Kita saling percaya-mempercayai. Kalau aku tak kenal kau ataupun kita jarang bersembang-sembang secara peribadi (rapat), ataupun ada satu-satu sebab yang menyebabkan tiada 'chemistry' antara kita, bagaimana kita mahu menerimanya dengan hati yang terbuka bukan? Kita bukan sempurna sangat untuk tabligh orang lain. Macamlah kau bagus sangat?!

  11. Baru-baru ini, seorang sahabat sebilik saya membunyikan ceramah-ceramah agama di dalam komputernya. Saya jarang mendengar ceramah-ceramah agama kecuali ceramah yang disampaikan oleh Guru saya. Dalam salah satu audio syarahan agama itu, diceritakan tentang gerakan Kristian menyebarkan agama mereka kepada orang Islam. Cara mereka menyebarkan fahaman agama mereka ialah dengan mendapat kepercayaan terlebih dahulu. Dikisahkan ceritanya di dalam wad-wad sakit hospital. Gerakan 'missionary' ini mengambil berat keadaan pesakit. Mereka membantu keperluan-keperluan pesakit itu. Paling kurang, mendukung pesakit untuk ke tandas ataupun memandikan mereka. Lalu kerana sikap baik mereka itu, pesakit menjadi terhutang budi. Kepercayaan terbentuk. Hubungan mesra terjalin. "Mutual Respect" terbina. Selepas itu persoalannya, mustahil atau tidak untuk pesakit itu menukar fahaman agamanya? Dan penceramah itu menekankan di dalam ceramahnya "Sangat kurang pendakwah-pendakwah kita yang melakukan cara sebegitu sedangkan gerakan dan kaedah "missionary" itu mengikut nilai-nilai murni yang dianjurkan Islam. Mungkin hal ini boleh dipersoalkan. Tetapi lihatlah berapa ramai yang murtad? Belum termasuk lagi yang kafir dalam hati. (Semoga Tuhan menyelamatkan kita semua dari bahaya hilangnya iman)

  12. "Jadi sekarang apa hak kau untuk nasihatkan dia? Tulis dalam blog pulak tu! Kau ni memecah-belahkan orang la, rosak bangsa macam ni!"

  13. "Kau pun dua kali lima jugak! Main dota sampai cirit. Kena buang pengajian dua kali. Apa hak kau nak bagi nasihat?"

  14. Sekali lagi saya memohon maaf. Sangat-sangat mengharapkan kemaafan.

  15. Dan saya juga langsung tidak terniat sebelum itu untuk memanjangkan sampai ke blog.

  16. Saya benar-benar marah pada waktu itu. Tidak pernah saya memandang dirinya seperti saya memandang ke arah musuh kecuali pada masa itu.

  17. Sebagai simpulannya, begini. Katakan kau ada rumah. Ada seorang teman datang menumpang. Niatnya kerana hendak menghabiskan pengajian. Satu 'paper' je pun. Sikit je lagi sebelum kau intern dan grad. Lalu tuan rumah pun mengorbankan keselesaan. Rumah kecik. 2 orang je muat. Meja study yang sekangkang kera itu pun dibahagikan dua. Satu untuk kau dan satu untuk aku. Tidak mengapalah kerana niatnya hanya satu. Supaya kau boleh habiskan paper yang satu itu. Satu je pun. Come on lah.

  18. Tapi kau habiskan masa dengan Dota dan CS. Mengetuk-ngetuk kuat keyboard dan mouse. Sampai kawan-kawan pun cakap "bahagianya hidup kau". Aku senyap je satu sem walaupun kadang-kadang aku cakap jugak.."Passion kau main game tu kalau diconvert passion ke study, mesti power gila laa.." Dan kau balas balik.

  19. "Nikmat study tak sama dengan nikmat main dota.."

  20. Aku cuma mampu diam. Siapa aku nak berlebih-lebih. Aku pun cirit dota jugak. Dia tu senior. Abang pula tu. Tua aku bertahun-tahun kut.

  21. Tetapi lama-lama aku rasa bersalah jugak. Bersalah kerana sebagai kawan, aku langsung tak buat apa-apa. Nak masuk syurga sorang-sorang, nak masuk neraka tarik orang.

  22. Hujung sem kita slow talk. Aku meluahkan perasaan aku. Kau pun sama. Kita saling berbincang. Aku pun declare "Next sem ko gi intern, kalau kau ada lagi kat sini, aku halau." Kau pun nampaknya paham. Sekurang-kurangnya tak main game dalam bilik aku dan menyiapkan kerja-kerja akhir. Alhamdu Lillah.

  23. Tapi..

  24. Next sem kau ada lagi! Fail lagi! Datang lepak bilik aku lagi. Tak mengapalah. Kali ini kau buatlah betul-betul. Aku takde hal kalau kau nak tumpang satu sem lagi. Sahabat mesti tolong sahabat. Kau pun banyak jasa. Aku kenang semua itu.

  25. Cuma sentap sikitlah kau balas dengan tuba. Kau main game lagi. Kalau sekejap-kejap takpelah jugak. Selang dengan study tu sekali. Tapi bila orang tidur kau main game, bila orang bangun kau masih game lagi. Kau ni ada tenaga jin ke apa? Hebatlah.

  26. Sebulan pertama boleh tahan lagi. Next month hanya aku dan engkau sahaja yang tahu apa jadinya.

  27. Jadi sebab sebenar aku panjangkan sampai ke blog? Sebab aku lalu blog kau. Kau burukkan nama syarikat minyak penyumbang terbesar cukai negara. Kau marah mereka bina itu dan ini, kaya gila tetapi kenapa biasiswa kau kena tarik? Kau merungut. Kau mendatangkan kebencian, salah paham dan kekeliruan kepada orang luar. Sedangkan ikut logik akal yang waras, kalau kau study, boleh ke mereka tarik balik biasiswa?

  28. Bila orang menghasut orang yang lain, mematuk macam ular, maaflah aku kena pertahankan. Aku bukan nak bodek-bodek syarikat minyak tu, aku bukan scolar. Aku PTPTN je. SPM tak sehebat kau. Sekolah ceruk kampung. Pusat komunis dulu kampung tu. Bahasa omputih pun aku tak pandai sampai sekarang. Best student in the state? Jangan mimpilah aku. Nak mengharap kerja dengan mereka? Haha.

  29. Aku tulis dalam "Baik Kau Blah III", aku tak mahu fikir lagi. Noktah. Cukuplah. Tapi aku tulis lagi. Munafik betul aku ni. Terpaksa redha je lah kalau orang cap aku sebegitu. Mungkin benar juga. Aku kena check diri aku sendiri. Marilah kita sama-sama berubah ke arah yang lebih baik walaupun perlahan.

  30. Cuma janganlah cap aku pemecah belah bangsa, walaupun tidak secara langsung, kinayah sahaja bunyinya.

  31. Sentap sedikitlah.

  32. Emosi?

  33. You bet it!


p/s: Lepas ni aku nak tulis pasal filem "The Pursuit of Happyness". Ditujukan khas untuk adik-adik yang merasa sentap kena suruh itu dan ini oleh abang-abang dan kakak-kakak. Mereka bukan suka-suka suruh itu dan ini untuk kepentingan peribadi, ada sebabnya. Tetapi kalau masih tak dapat menerima, terpulanglah. Jangan jadi ular cukuplah. Pantang itu!



6.22 pagi.
Kay-Ell.

Related Posts by Categories



12 comments:

eVy-D-YaNa said...

1. OK, this sounds serious. A little bit, I think I grab it.

2. Saya memang seorang yang ego. Susah menerima pandangan orang lain. Tetapi saya akan cuba belajar untuk menerimanya dengan fikiran dan hati yang terbuka.- kata air...dan ia sangat betul. :)

3. Balik KL tak cakap evy pn..huhu~

Ashraf.K said...

Menulis di dalam blog, berbincang 4,6,8,10,12, .... pasang mata, ataupun simpan di dalam hati.

Menulis dalam blog bermakna semua orang boleh tahu. Termasuk orang-orang yang tak perlu tahu.

Berbincang, tak kiralah antara berapa pasang mata, hanya orang-orang tertentu yang akan tahu.

Simpan dalam hati. Bersabar. Makan dalam. Luka lama berdarah kembali, etc.

Banyak lagi cara. Tidak ada pilihan yang betul. Semua ada pros & cons. Tetapi carilah yang terbaik.

Tetapi ada perkara yang kadang-kadang lebih baik kita tak perlu beritahu orang lain.

chillsberry said...

evy: angin lah evy :)

ashraf: "Blogging is a very powerful weapon, and if used wrongly can destroy people's lives and cultivate anger and hatred" anonymous

eVy-D-YaNa said...

air la...angin tu kan org laen...hik3~ ;D
cuba igt balik...hehe~

eVy-D-YaNa said...

uh, lupa plak..
mode merajuk~
;P

anak melayu said...

istilah 'mutual respect' itu merangsang pemikiran saya.terima kasih

Unknown said...

ashraf: "Blogging is a very powerful weapon, and if used wrongly can destroy people's lives and cultivate anger and hatred" anonymous

Aku la anonymous tu.. susah2 aku pikir ayat senang2 je ko cedok buat anonymous..
nak quote, quote betul2..

"Blogging is a very powerful weapon, and if used wrongly can destroy people's lives and cultivate anger and hatred, but if used correctly, it can be a powerful tool for developing human beings and nations"
-M. Helmy, PSSCMUTP.ning.com, 2009

yang wrong je nak amik.. yang correct tak mau..

chillsberry said...

benar itu. kalau kita gunakan blog untuk hentam entiti lain, contohnya Petronas ke? Kerajaan Malaysia ke.. sedangkan yang disalahkan itu berpunca dari diri sendiri.

bukankah jari yang menelunjuk ke depan, tiga jari yang lain mengarah ke arah diri sendiri?

yes indeed..i would like to quote it again..with full version as you requested.

........
BLOGGING IS A VERY POWERFUL WEAPON, AND IF USED WRONGLY CAN DESTROY PEOPLE'S LIVES AND CULTIVATE ANGER DAN HATRED
........

but if used correctly, it can be a powerful tool for developing human beings and nations"
-M. Helmy, PSSCMUTP.ning.com, 2009

btw..sorry for not putting your name. i forgot that credential is essential for our own acknowledgement in our live :)

bak kata orang "Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama"

:)

chillsberry said...

"and when people cultivate anger and hatred through blogging, someone has to stand up against it". chillsberry. Sunday. May 17, 2009.

Unknown said...

Supportive yet very destructive.. I hate blog.. especially when it gets personal.. No one can stop our freaking thoughts.. MAD!! MAD!!

P/s Nobody Win boys.. so better blog sometin fun and sexy.. oo what the heck.

May the force be with us all.

chillsberry said...

Yes. You should ban urself from reading my blog. It's too personal. Btw..thanks for dropping by :)

Unknown said...

pebende la ni
dah2 la tu