Saturday, August 22, 2009

Budaya juga kadang-kadang boleh mengelirukan

Semasa saya masih seorang pelajar di Bandar Sri Iskandar, saya terlihat peristiwa yang menjelikkan. Waktu itu, saya baru selesai meletakkan motor di tempatnya. Keadaan agak gelap dan samar-samar. Saya berjalan menerusi laluan yang disediakan.

Entah bagaimana, mata saya bingkas menyedari dua orang pelajar asing, sedang berjalan bertentangan. Mereka sedang menuju ke arah saya. Mulanya, saya tidak merasakan apa-apa. Namun, sebaik sahaja hampir kepada mereka, pantas saya menyedari mereka sedang berpegangan tangan. Mesra, intim dan menggelikan.

"Gay! Agak-agak la nak show off love affection depan public pun!" Dengus saya di dalam hati.

Saya berlalu pergi membiarkan sahaja mereka. Malaslah nak sibuk-sibuk jaga tepi kain orang. Dua ke tiga semester kemudian, sewaktu saya di tahun dan semester terakhir, saya mengambil kursus wajib, Professional Communication Skills. Tenaga pengajarnya, seorang yang bertaraf Doktor PhD, menceritakan pengalaman sewaktu dia melawat Pakistan, beberapa tahun lalu.

Lebih kurangnya begini mengikut apa yang saya faham. Budaya orang-orang di Pakistan sangat unik. Salah satunya ialah hubungan sesama sahabat. Jika mereka keluar berjalan-jalan, mereka akan saling berpimpin tangan. Memegang tangan sahabat adalah cara untuk menunjukkan betapa akrabnya mereka. Cuba bayangkan kalau kita buat begitu di Malaysia.

Ahhh..baru saya teringat. Lelaki yang saya lihat berpegangan tangan, memang berbangsa Pakistan, berdasarkan pakaian dan raut wajah tipikal mereka.

Kesian, tak pasal-pasal kena sumpah.

Related Posts by Categories



2 comments:

eVy-D-YaNa said...

ptut la mcm penah dgr ja crta ni...
rupa-rupanya a.amin prnh crta kt evy msa kt irc dulu...hehe~ :P

Unknown said...

nice stori..
kesimpulannye, jgn prasangka burok..he3

p/s:dh smpi seru dh utk hopin ke blog2 laki2 plak..hak3