Thursday, August 20, 2009

Perbezaan budaya dan cara hidup boleh memutuskan rasa kasih

Semasa saya kecil, kami sekeluarga tinggal di Teluk Intan, Perak. Waktu itu ayah bekerja dengan kerajaan. Jadi, kami diberi peluang tinggal di kuarters kerajaan di Jalan Maharajalela. Sekarang, rumah itu sudah tiada lagi. Pemaju robohkan dan diganti dengan bangunan komersil.

Suatu hari ayah membawa pulang seorang perempuan berbangsa India ke rumah. Umurnya mungkin setengah abad. Sejak dari itu, dia tinggal dengan kami. Dia menguruskan kami adik-beradik dan membantu ibu dalam kerja-kerja rumah.

Dia selalu melayan karenah kami, adik-beradik yang nakal. Biasalah, kanak-kanak kan? Perlahan-lahan saya mula rasa sayang kepada dirinya. Dia selalu tidur dengan kami. Suatu malam, dia tidur membelakangkan saya. Entah bagaimana saya boleh memeluknya. Walaupun memori itu terasa berbalam-balam, tetapi saya masih ingat lagi perasaan kasih saya kepada dia. Perasaan kasih seperti kasihnya kepada ibu dan opah saya.

Agak lama dia tinggal dengan kami sehinggalah pada satu hari. Kami sekeluarga menghadiri satu majlis keramaian (tak silap saya). Kami pulang agak lewat. Sampai sahaja di rumah, sebaik sahaja ayah membuka pintu, bau yang busuk menerjah ke hidung.
Kami masuk ke dalam rumah. Di atas lantai, dia terlentang, terbaring dalam keadaan tidur. Sebotol air todi berada tidak jauh darinya. Ayah menyuruh kami naik ke atas rumah. Malam itu, dia tidak tidur dengan kami. Keesokkan harinya, saya tidak lagi nampak kelibat dirinya di dalam rumah. Entah ke mana dia pergi.
Rumah kami ada dua bahagian. Bahagian pertama ialah bahagian utama, tempat kami sekeluarga berteduh. Bahagian kedua ialah untuk pembantu rumah (tidak silap ingatan). Saiznya kecil sahaja, mungkin sebesar ruang tamu rumah dan tiada bahagian ruangan di dalamnya.
Lama-lama baru saya perasan, dia tinggal di situ. Tidak lagi tinggal bersama kami. Saya hanya mampu melihat dirinya dari jauh.
Bila sudah besar-besar begini, baru saya memahami, kenapa dia diasingkan dari rumah kami.

Related Posts by Categories



6 comments:

eVy-D-YaNa said...

saspen plak..huhu~

Unknown said...

huh...meanarek gak blog neh :P

p/s:akOnd neh..he3

chillsberry said...

evy: ye ke saspen. a.amin tak rasa pun. hehe.

iorek: ye. engineer technip suda sampai setelah lama hoppin di blog perempuan je kerjenye..haha :D

eVy-D-YaNa said...

sbnrnya....mmg xsaspen pn...hek3~ ;P

iley said...

jika tidak,
pasti anda juga minum todi.

tapi takpe, still boleh syg die kan?
apakah cerita beliau sekrang?

chillsberry said...

evy: eleh..hehe

ili: cerita beliau yang seterusnya..err..wallahualam ;)