Saturday, August 29, 2009

Mistik: Permulaan

Dua atau tiga bulan lepas, lebih kurang, saya dan beberapa orang anak angkat saya, Jay, Helmi dan Faiz bersiap-siap untuk keluar makan. Kereta diletakkan bersebelahan dan di hadapan restoren Kak Adik, tempat saya bekerja sepenuh masa. Saya sudah pun berada di dalam kereta apabila tiba-tiba, saya diberitahu oleh Helmi, Jay terpijak botol air mineral yang dipenuhi air kencing. Busuk. Saya pun pergi melihatnya.

Saya menyuruh Jay membersihkan kaki sementara saya memeriksa botol yang diletakkan betul-betul di hadapan restoren. Ada sejenis air kekuningan yang berada di dalamnya. Saya melihat sebentar dan terus berlalu. Kalau benar air kumbahan, tidak sangguplah saya menatapinya lama-lama. Mahu pergi makan selepas ini. Cuma dalam sejenak, saya terfikir, siapa yang buang air kecil di dalam botol? Pemabuk? Mungkin. Kawasan ini banyak pub.

Tidak lama kemudian, tuan kedai tempat saya bekerja mendapat rungutan dari sahabat-sahabat masjidnya. "Nape kedai kau ni tutup memanjang?"

Pelik. Saya bekerja hari-hari. Tidak pernah sekali saya tutup hingga sampai waktu. Cuma, saya perasan, jumlah pelanggan dan pulangan sehari-hari makin berkurangan. Lalu, satu hari itu, kami buat perjumpaan sesama kami. Ya, saya fikir, mungkin kami perlu meningkatkan kualiti servis. Namun, terkeluar cadangan yang saya tidak pernah fikirkannya. Cadangan dari tukang masak. Kata dia, kedai tempat kami bekerja ini tidak ada pendinding. Sejak hari pertama dia masuk bekerja lagi, dia mempunyai perasaan yang bukan-bukan tentang kedai ini. Dia meminta tuan kedai untuk berikhtiar, berjumpa mana-mana bomoh. Tambahnya lagi, dia berfirasat, ada hantu sialan yang sedang melingkari. Kalau tidak diselesaikan, akibatnya hati pelanggan boleh dicalit rasa mahu tidak mahu masuk ke dalam untuk menjamu selera.

Saya akui, memang ada adat-adat tertentu, masyarakat tradisi orang Melayu, dalam menjalankan perniagaan makanan. Tidak perlulah saya bercerita lebih lanjut kerana saya pun tidaklah berpengetahuan sangat, cuma pada asasnya, adatnya lebih kurang persis menduduki rumah baru, ada acara membaca Yassin, ada jamuan makan-makan dan lain-lain lagi. Saya pasti, yang berniaga makan-makan pasti tahu jauh dalamnya adat itu.

Cuma, saya sedikit skeptikal kalau berikhtiar berlebihan, jumpa bomoh itu, jumpa bomoh ini. Kalau servis dan rasa makan itu sangat berkualiti, tidak mengapa juga.

Lepas itu, saya cerita pada tuan punya kedai, perihal botol mineral yang diisi air kencing dan diletakkan di hadapan kedai. Kami sama-sama menjadi pelik. Tidak lama kemudian, tuan kedai bercerita kembali kepada saya. Perihal air botol kencing itu, dikhabarkan pada seorang lelaki yang terkenal dan diakui kebolehannya dalam perkara-perkara menentang serangan tahyul dan khurafat. Diterangkan, air kuning itu bukan air kencing seperti disangkakan awal-awal tetapi sebenarnya air mayat. Tambahnya, air jenis itu memang selalu digunakan dalam perniagaan makan-makan. Saya tidak tahu, mahu percaya atau tidak tetapi peliklah bila orang meletakkan air pelik di hadapan restoren.

Beberapa hari lamanya, saya bawa berita itu ke dalam pengetahuan emak. Waktu itu, saya menemani emak ke rumah baru kami, rumah kedua yang dibeli oleh adik perempuan saya dengan hasil pinjaman bank. Emak mahu menempah kabinet dapur dan seorang lelaki Cina datang mengukur spesifikasi ruang yang ada.

Saya bersembang dengan emak sehingga sampai topik air mayat. Tiba-tiba lelaki cina yang sedang mengukur, menyampuk perbualan kami, "biasalah Melayu, dengki tak habis-habis, macam mana nak maju?"

Saya yang mendengarnya merasa panas hati. Berani benar bangsa lain mengata bangsa Melayu itu bangsa dengki-dengki. Saya hanya tersenyum dalam keadaan mendidih. Bila kerja mengukur sudah selesai, kami pun pulang. Saya bertanya kepada ibu tentang lelaki Cina tadi, rupa-rupanya dia berbangsa Melayu campuran. Bapanya berbangsa Cina. Patutlah.

Persoalannya sekarang, benarkah bangsa Melayu itu bangsa yang jelik, suka dengki itu dan ini, benarkah? Dipuji dan dimuliakan pula bangsa lain, suka tolong-menolong di antara satu sama lain.

Yang mengata itu Melayu. Ahhh..meludah ke langit, jatuh ke muka sendiri.

Proses Menaik Taraf

Pos seterusnya: Benar atau tidak bangsa Melayu itu dengki-dengki?
Pos seterusnya: Mistik - Pertengahan

Related Posts by Categories



8 comments:

eVy-D-YaNa said...

saya dan beberapa orang anak angkat saya,....


ic~ :P

kiera-fishies said...

ramainye anak....


=p

killabee said...

adehh pendek nyer cite. ted tu pakai SONY n Nikon

chillsberry said...

evy: apa yg i see?

kiera: blom kawen lagi. mana leh ada anak. hehe.

killabee: keep on coming bro. ini strategi pemasaran. hehe. perghhh..dua2 skali pakai. gempak!

kiera-fishies said...

sukenye wat sambungan cite~

Obefiend said...

wow

masih ada lagi ilmu guna-guna? pedengki betul melayu ni. patut la hancus.

^!~ DuCk ~!^ said...

tp seyes min..mne2 bisnes mkn2 or yg ade bkk kdai ke.. mmg kne Ltak pendinding.. atLeast kte ade USAHA utk menjaga bisnes kte..pastu jgn lupe doa murah rezeki dan seterusnya..
insyaAllah..ok! xpe min pasni wa mkn situ lg.. ehe.. ajak aKOn lg..
haa..xpn wat mkn2 kt tmpt ko..(tp ktorang byar ar..).. amacam? bukak pose..

chillsberry said...

effi: terima kasih atas pandangan.

anas: terima kasih juga. tentang cadangan tu, sesuatu yg menarik, tengok bagaimana nanti.