Thursday, August 6, 2009

Revolusi Satu Malaysia

Tidak beberapa lama dulu, sewaktu masih kecoh kemenangan Obama, warga kulit hitam pertama yang semua-orang-pun-tahu, memenangi pilihan majoriti sebagai Presiden Amerika, saya sedang membelek-belek blog Tun.

Saya terbaca satu komen, yang berdasarkan namanya, kemungkinan bangsa India Malaysia. Dia mempersoalkan tentang peluang bangsa-bangsa lain di Tanah Melayu ini untuk menjadi Perdana Menteri. Mengambil kesempatan dengan suasana pembaharuan di Amerika, dia membanding-bandingkan dengan Malaysia.

Bila difikir-fikir balik, ya, kenapa tidak?

Di Amerika, warga Afrika Amerika bertutur dalam bahasa Inggeris, sama seperti di Malaysia, bangsa Cina dan India menggunakan bahasa Melayu sepenuhnya dalam kehidupan harian. Sangat sedikit yang menggunakan bahasa di tanah asal mereka. Malah, ada yang langsung tidak tahu bahasa ibunda mereka.

Di Amerika, majoriti warga Afrika Amerika menganut agama Kristian, walaupun di negara Uncle Sam tersebut tidak mempunyai agama rasmi seperti di Tanah Melayu. Tidak berbeza di sini, bangsa Cina dan India, majoritinya adalah Muslim. Jadi tidak ada binatang peliharaan seperti anjing, tidak ada daging khinzir dijual di pasar tani dan minuman keras di 7-Eleven.

Di Tanah Melayu ini juga, keturunan kaum pendatang mengamalkan budaya Melayu sepenuhnya. Mereka mengasimilasasikan diri mereka ke dalam budaya masyarakat setempat, makan sambal belacan dan pandai pula bersilat. Tidak hairan kalau melihat makcik-makcik Melayu, Cina dan India, mengumpat-umpat di anak tangga, gelak kekek dan bertepuk tampar bersama-sama.

Di Amerika, tidak ada jenis sekolah tertentu untuk bangsa-bangsa tertentu. Seperti Malaysia, semuanya sekolah kebangsaan, tiada aliran sekolah versi Hong Kong atau Sri Lanka di India.

Semuanya adalah satu. Satu adalah tanda bersatu. Bersatu bererti teguh.

Ayuh. Mari bersama-sama kita realisasikannya!

Related Posts by Categories



5 comments:

anak melayu said...

selintas kata mengundang pedasnya rasa...tahniah atas ayat yang indah,kakanda.

eVy-D-YaNa said...

:)

angah`izza said...

rs nya tak perlu la kiter nk bg peluang kpd kaum lain utk jadi PM.
Negara kita,TANAH MELAYU; tanah air kita bangsa MELAYU.
sedang kan sudah 6 PM (hingga kini yg semuanya MELAYU), kebanyakkan ekonomi, segala bagai peluang keuntungan; kebanyakkannya nya dimonopoli oleh bangsa lain.
andaikata suatu hr nnt PM Malaysia bukan dr org MELAYU kite...
bagaimana la nasib bangsa MELAYU?
think again..~
ini TANAH MELAYU ye, bukan tanah US~

simah said...

barangkali anda lupa untuk buka blk peti ais di 7e. heineken, guiness masih ada.

dan jangan lupa, sekolah kebangsaan (jenis c*n*), sekolah kebangsaan (jenis t*m*l) masih ada.

chillsberry said...

kord: terima kasih adinda. (aku tak biasa pakai adinda kekanda ni hehe)

evy: :)

angah: terima kasih dengan pandangan :)

shima: terima kasih juga :)